lauantai 10. helmikuuta 2018

Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja analyysi: Nose Workin alkeiskurssi

Jos et tiedä, millainen kouluttaja olet, olet huono kouluttaja. — Katleena Kortesuo

Muutos on kaiken todellisen oppimisen lopputulos. — Kirjailija Leo Buscaglia

Aina kun opetat jotain, opeta kuulijasi epäilemään opetuksia.  — Filosofi José Ortega y Gasset

Sinun on itse hoidettava oma kasvamisesi, oli isoisäsi kuinka pitkä tahansa. — Irl antilainen sanonta

Kaikki tahtovat elää vuoren huipulla,  mutta kaikki onni ja kasvu ovat kiipeämisessä. — Andy Rooney

Oppiminen on muutosta, muuttumista, eroa, siis periaatteessa tietoa ja taitoja, arvoja ja asenteita. (Wikipedia.)


Kouluttamaan oppii vain kouluttamalla. Kirjatieto ja teorioiden ymmärtäminen on kuitenkin tärkeää, jotta ymmärtää miksi eläin toimii kuten toimii. Seminaareista ja käsikirjoista opittua tietoa on kuitenkin osattava myös soveltaa. Henkilö, joka on menestynyt omien koiriensa kanssa ja on osannut kouluttaa nämä, ei välttämättä ole kuitenkaan hyvä koulutusohjaaja. Muiden ihmisten opettaminen ja neuvominen edellyttävät halua ja kykyä toimia heidän kanssaan. Rakkaus koiriin ei vie pitkälle, vaan on nimenomaan oltava kiinnostunut asiakaspalvelusta.
(Dani Weinberger, suomentanut Liisa Tikka.)


Kurssin tiedot 

Asiakaspalvelu asiakkaan ohjaamisena -modulin kurssityönä pidin nose workin alkeiskurssin. Kurssi oli osa Forssan Palveluskoirien syystalven toimintaa ja kurssi pidettiin palveluskoirien hallilla. Alkeiskurssi kesti viisi viikkoa ja kurssi pidettiin perjantai-iltaisin kello 18–19.30 Liitteessä (Liite 1) kurssi-ilmoitus. Kurssi täyttyi nopeasti. Kurssi maksoi 40 euroa eli hinnalla katettiin halliaikaa ja tarvikkeiden hankintaa. Kurssi oli suunnattu jäsenille eli tavallaan hintaan tulee mukaan myös jäsenmaksu ja talkoopisteiden saamiseen liittyvä työmäärä.

Kurssin tavoitteet, sisältö, suunnittelu ja onnistumisen arviointi 

Tavoitteena on tutustua nose workiin lajina, harjoitella oikea-aikaista palkitsemista ja vahvisteen antamista oikean paikkaan, ymmärtää mitä hydrolaatit ovat, ymmärtää miten koira koulutetaan etsimään ja miten ilmaisu koulutetaan sekä harjoitella vihjeen liittämistä. Lisäksi ohjaaja havainnoi omaa toimintaansa ja koiran elekieltä.

Määrittelin itse kurssin tavoitteet ja sisällön. Kurssin aikana opetellaan nimenomaan näitä asioita, ei vaikkapa agilitya. Mietin, mitä asioita tarvitaan, jotta ohjaaja oppii lajin perusasiat alkeistasolla. Kurssikerrat oli helppo jaotella tavoitteiden pohjalta: 1. lajiin tutustuminen (lyhyt teoria ja käytäntö) 2. oikea-aikainen palkkaaminen ja palkan paikka, mekaaniset taidot ja havainnointitehtävä 3. ilmaisun alkeet ja hydrolaatteista puhuminen 4. vihjeen liittäminen ja 5. asioiden koonti yhteen. Oman toiminnan havainnointi ja koiran elekielen lukeminen kulkevat koko ajan mukana.

Tosin huomasin, että perushallintaa ja yhteistyötä piti harjoitella nose workin opiskelun lomassa. Tein kurssi-ilmoituksen syyskuun alussa ja Asiakaspalvelu asiakkaan ohjaamisena -modulin alettua tajusin, että ilmoituksessa olisi kannattanut kertoa tarkemmin, mitä kurssilla tullaan opiskelemaan ja oppimaan. Jatkossa laitan ilmoitukseen kurssin sisällön ja tavoitteet mukaan. Tosin nyt sain ohjeistettua osallistujia kurssin tarkemmasta sisällöstä samalla, kun kurssilaiset ilmoittautuivat mukaan. Osallistujat myös kertoivat koirastaan ja omista tavoitteistaan tässä vaiheessa. Vaikka minä määrittelin kurssin tavoitteen, jokainen ohjaaja toki määrittelee omat tavoitteensa itse: valtaosalle tärkeintä oli tehdä jotain yhdessä koiran kanssa ja keksiä harrastus, jolla saa koiran nopeasti väsyneeksi loka- ja marraskuun pimeydessä kotosalla.

Ilmoittautumisvaiheessa selvisi, että kaikki eivät ole Facebookissa, joten Facebook-ryhmää ei kannata perustaa. Tosin ryhmä perusti yhteistilausta varten Whatsupp-ryhmän, mutta en ole ladannut itselleni sovellusta, joten en hyödyntänyt ryhmää. Laitoin lisätietoja ja materiaaleja sähköpostilla. Pyrin siihen, että kaikki kirjallinen ohjeistus mahtuisi A4-paperille ja teksti olisi mahdollisimman selkeää ja asiaa olisi sen verran, että siihen jaksaa keskittyä perjantai-iltana työviikon jälkeen.

Suunnitteluvaiheeseen kuului ilmoituksen ja materiaalien teon sekä tavoitteiden ja sisällön miettiminen. Lisäksi suunnitteluun kuului halliin tutustuminen (halli on ollut käytössä vasta syyskuusta lähtien), tarvikkeiden hankinta ja sain luvan pestä muovilaatikoita ja magneettirasioita Forssan ammatti-instituutin aseptiikan luokan pesukoneessa. Hain pahvilaatikoita Humppilan Fiilismarketista ja vein käytetyt laatikot pahvinkeräykseen. Mietin etukäteen, mihin kaikkeen imeytän hydrolaattia, jotteivat koirat opi etsimään vaikkapa vain huonekalutarroja. Lisäksi hallilla on kaksi ilmalämpöpumppua, jotka käynnistyvät, kun ovi on välillä auki. Hajuja ei voi laittaa alkeiskurssilla ilmalämpöpumppujen vaikutusalueelle. Olen osallistunut nose work -kursseille ja kahdella koirallani on hajutesti suoritettuna. Lisäksi olen hankkinut lisätietoja lukemalla ja keskustelemalla lajia harrastavien ihmisten kanssa.

Lopputyössä oppimisen arviointi jäi vähäiseksi. Arvioinnin on oltava luotettavaa ja tasapuolista. Samantasoisesta suorituksesta tulee saada kutakuinkin sama arvio riippumatta siitä, kuka arvioi. Tasapuolisuuden eli reliabiteetin lisäksi on tärkeää arvioida oikeaa asiaa. Jos arvioinnin kohteena on juuri opeteltu yksittäinen asia, validiteetti eli oikean asian arviointi on yleensä kunnossa.

Kurssin tavoitteista on helppo arvioida mekaanisten taitoja kehittymistä ja sitä arvioimme vertais- ja itsearvioinnin avulla. Vaikeampaa on arvioida lajiin tutustumista ja ymmärtämistä.

Mietin tekeväni Googlen kyselytoiminnalle kyselykaavakkeen, mutta olen kyllästynyt vastaaviin kyselyihin ja pienen osallistujamäärän vuoksi kysely tuntui turhalta (50 % osallistujista = kolme henkeä.) Sain kirjallista palautetta eli kiitoksia kurssista ja lajin hehkutuksia ja koen kurssipalautteen olevan positiivista. Minulla ei ollut mitään mittaria käytössä sille, mitä osallistuvat loppujen lopuksi oppivat vai oppiko kukaan mitään. Toki havannoin toimintaa ja näin koirien edistymisen. Lisäksi keskustelimme paljon eli alun teoria oli keskustelua ja ajatusten vaihtoa. Vastausten ja kysymyksien perusteella koen osallistujien oppineen asioita.